tiistai 24. helmikuuta 2009

Hakukoneoptimointi alkaa sivuston suunnittelusta

Hakukoneoptimoinnin sijaan voitaisiin puhua lähes yhtä hyvin Google-optimoinnista, niin merkittävä Googlen asema nykyään on. Samat perusmenetelmät tuovat kuitenkin tuloksia, oli kyse sitten Googlesta tai jostakin muusta hakukoneesta.

Vaikka sivusto olisi hakukoneoptimoitu, voi sen sijoitus eri hakukoneiden tuloksissa vaihdella suuresti. Tämä johtuu siitä, että eri hakukoneet käyttävät erilaisia algoritmeja hakutulosten järjestämiseen. Algoritmilla tarkoitetaan sääntöjä, joiden avulla tietokone ratkaisee tietyn ongelman, esimerkiksi hakutulosten järjestämisen jollakin järkevällä tavalla. Hakukoneiden käyttämät algoritmit eivät myöskään pysy samana, vaan matemaatikot ja tietokoneohjelmoijat kehittävät hakukoneita varten koko ajan uusia algoritmeja.

Kun hakukoneen algoritmi muuttuu, voi hakukoneoptimoidunkin sivuston sijoitus huonontua. Sijoitus voi huonontua myös vähitellen, kun kilpailevat yritykset optimoivat omia sivujaan ja päivittävät niitä paremmin hakukoneiden algoritmeja vastaaviksi. Oma sivusto ei siis sinällään huonone, mutta muut optimoivat oman sivunsa omaa sivua paremmin. Näin optimointi on jatkuva prosessi kilpailuedun saavuttamiseksi.

Esimerkiksi Googlen käyttämä algoritmi perustuu tiettävästi yli 200 tekijän huomioimiseen. Hyväkään hakukoneoptimoija ei tunne näitä kaikkia, mutta jo perusasioiden hyvällä hallinnalla päästään pitkälle.

Kun perusasiat otetaan huomioon jo sivuston suunnitteluvaiheessa, on optimointi helpointa toteuttaa. Jo olemassa olevan sivuston siirtäminen uuteen, paremmin optimoituun järjestelmään voi nimittäin olla hyvinkin työlästä.

Jos optimoinnin näkökulmat otetaan alusta alkaen huomioon, on myös helpompi päättää, minkälaista aineistoa sivulle kannattaa laittaa. Hakukoneoptimoinnin kannalta ei nimittäin ole lainkaan yhdentekevää, onko sivulla paljon tekstiä vai paljon kuvia, onko siellä animaatioita vai ei, tai minkälaista julkaisujärjestelmää sivuston pohjalla käytetään. Kaikki nämä vaikuttavat optimoinnin onnistumiseen.

Hakukoneoptimointiin pätee siis - kuten kaikkeen muuhunkin toimintaan - ohje, jonka mukaan hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Optimointi on syytä ottaa mukaan suunnitelmiin heti, kun ryhdytään suunnittelemaan yrityksen www-sivuja.

Tärkeintä on pitää mielessä se, että hakukoneoptimointi ei ole mikään itsetarkoitus. Optimoinnin päätarkoituksena on lisätä yrityksen ja sen palveluiden ja tuotteiden tunnettuutta, löytää yritykselle asiakkaita ja lisätä myyntiä. Tämän takia hakukoneoptimointi on jokaiselle yritykselle elintärkeää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.