sunnuntai 22. helmikuuta 2009

Hakukoneoptimointi ei ole ydinfysiikkaa

Hakukoneoptimointi tarkoittaa  toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivu tai verkkosivusto pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutulosten joukossa. Tavoitteena on saada sivulle hyvän hakukonesijoituksen avulla mahdollisimman paljon lukijoita.

Tämä onnistuu parhaiten, kun sivu saadaan hakukoneen tietyn haun tuloksena saatavien hakutulosten kärkipaikalle. Hakukoneoptimointi kohdistuukin paljolti siihen, että saataisiin tiettyä hakusanaa -- vaikkapa "hakukoneoptimointi" -- Google-haussa käytettäessä oma sivu -- esimerkiksi tämä Hakukoneoptimointi (SEO) -- tuloslistan kärkeen.

Tiettyyn sanaan kohdistuvan optimoinnin lisäksi pyritään usein niin sanottujen "pitkän hännän" (long tail) sanojen hyödyntämiseen. Tällöin osa sivuista optimoidaan harvinaisempia, mutta silti käytössä olevia hakuja vastaavaksi. Näin voidaan sivu saada aikaisempaa useammilla erilaisilla Google-hauilla hakutuloksissa mahdollisimman korkealle sijalle.

Hakukoneoptimointi edellyttää, että sekä verkkosivujen sisältö että niiden taustalla vaikuttava sisällönhallintajärjestelmä on suunniteltu hakukoneita silmällä pitäen. Tämän takia verkkosivut on kirjoitettava yhtä lailla hakukoneita kuin ihmistäkin ajatellen. Kuitenkaan oikeakielisyydestä ei pitäisi luopua -- varsinkin yhdyssanavirheet ja taivuttamattomat suomen sanat ovat huonosti optimoiduille sivuille tyypillisiä.

Verkkosivujen oma sisältö ei kuitenkaan ratkaise yksin hakukoneoptimoinnin onnistumista. Jotta hyvä Google-sijoitus saataisiin varmistettua, tarvitaan sivuille osoittavia linkkejä. Linkkien määrän lisäksi niiden laatu on tärkeää: roskasivujen sijaan tarvitaan mahdollisimman arvostettujen webbisivujen sisältämiä omaan sivuun kohdistuvia linkkejä. Tämä onnistuu parhaiten huolehtimalla hakukoneoptimoinnin lisäksi tarjotun sisällön laadusta. Huonoihin sivuihin harva viittaa vapaaehtoisesti. Tällöin sivujen optimointikin jää puolitiehen.

Hakukoneoptimointi ei ole ydinfysiikkaa. Sen sijaan kyse on pitkälti varsin yksinkertaisien menetelmien oppimisesta ja hyödyntämisestä.  Pienetkin kikat saattavat tuoda merkittäviä parannuksia sivujen löydettävyyteen.

Varsinkin pienen yrityksen menestymiselle sivujen löydettävyys voi olla elinehto --  jos asiakkaat eivät löydä yritystä Googlen avulla, jäävät kaupatkin tekemättä. Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on tärkeä osa nykyaikaista pienyrityksen markkinointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.