lauantai 28. helmikuuta 2009

Pitkät tekstit tuovat hakukonenäkyvyyttä

Jo viime kerralla kirjoitin siitä, että pitkät tekstit ovat hakukoneoptimoinnin kannalta hyödyllisiä. Usein esitettyä kolmensadan sanan ohjetta voi pitää ohjeellisena, ainakin se on hyvä lähtökohta hakukoneoptimoinnille.

Sivusto koostuu yleensä monista erillisistä sivuista. Kaikki alasivut kannattaa optimoida aivan kuten pääsivukin on optimoitava. Usein kuitenkin suositellaan eri sivujen optimointia eri hakusanoja ajatellen.

Kun eri sivut optimoidaan eri kohdesanoja silmällä pitäen, helpottuu pitkän hännän (englanniksi the long tail) hakutulosten hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa.

Perinteisesti liiketoiminnassa käytetään hyväksi niinsanottua Pareton sääntöä, jonka mukaan esimerkiksi 20 prosenttia tuotteista tuo 80 prosenttia liikevaihdosta tai tuloksesta. Kun myydään fyysisiä tuotteita, jotka vaativat varastotilaa kannattaa Pareto-säännön nojalla keskittyä niihin tuotteisiin, jotka tuottavat parhaiten.

Kun toimitaan Internetissä, ei tiedolla kuitenkaan ole käytännössä lainkaan säilytyskustannuksia. Tällöin markkinointi voidaan kohdistaa myös harvinaisemmin kysyttyihin tuotteisiin. Näistä voikin muodostua aivan yhtä suuri osa tuloksesta, kuin niistä parhaista menestystuotteista.

'Pitkän hännän' hakutuloksilla tarkoitetaankin ilmiötä, jossa suuri osa sivustolle saapuvista tulee harvinaisempien hakusanojen kautta. Nämä saattavat lisäksi olla yritystoiminnan kannalta tuloksellisempia hakuja kuin jonkun yleisen hakusanan avulla tehdyt haut. Tärkeintähän yrityksen kannalta on se, että sivulle tullut asiakas hankkii yrityksen tuotteen. Sivulla vierailevien henkilöisen määrällä ei niinkään ole väliä. Pitkän hännän hakutulokset vastaavat usein potentiaalisen asiakkaan tarpeita täsmällisemmin, kuin päähakusanalla tehdyt haut. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun hakukoneoptimoidaan yrityksen Internet-sivuja.

Esimerkiksi hakusana hakukoneoptimointi tuo esiin Googlesta joukon hakukoneoptimointia tekeviä yrityksiä. Nämä yritykset saavat suuren osan sivujensa kävijöistä tällä yhdellä hakusanalla. Mutta hakemalla hakusanoja "hakukoneoptimointi pitkä häntä" tilanne muuttuu jonkin verran.

Tässä blogissa pudottelen joka artikkeliin hakukoneoptimointiin liittyvää sanastoa tasaiseen tahtiin. Tämä artikkeli on kuitenkin kohdistettu niille, jotka hakevat Googlesta tietoa 'pitkästä hännästä' ja sen hyväksikäyttämisestä hakukoneoptimoinnissa. Tästä varsin rajatusta aiheesta ei varmasti kovin usein tehdä Google-hakuja. Mutta tarkoitukseni onkin saada kaikki aiheesta tietoa etsivät lukemaan blogiani.

Pienistä puroista kertyy vähitellen suuri virta - ja irrallisista pitkän hännän hakutuloksista kertyy lopulta runsaasti lukijoita blogille kuin blogille. Kahdeksankymmentä pitkään häntään kuuluvaa marginaalista hakua voi lopulta tuoda yhtä paljon kävijöitä sivulle kuin ne kaksikymmentä tärkeintä hakusanaa tuovat suositummille sivuille.

Saa nähdä, kuinka tämä pitkän hännän strategia toimii ammattimaisia hakukoneoptimoijia vastaan kamppaillessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.